Podujatie


Goldberg-variációk

Goldberg-variációk

A Goldberg-variációk Bach egyetlen variációformában komponált műve. A fúga művészete című kompozíció mellett Bach alkotási teljesítményének egyik csúcspontjaként tekinthetünk. A mai estén a Joseph Rheinberger és később Max Reger által két zongorára átdolgozott verziót hallhatják, ami az egyes szólamok megerősítésével, kiemelésével grandiózus, szinte szimfonikus hangzást kölcsönöz a remekműnek.

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Last event date: utorok, 17. august 2021, 18:00

Goldberg-variációk

Egy Aria nyitja és zárja a 30 variációt, melyeket egy tudatosan építkező szerkezet és közös basszustéma, valamint a harmóniamenet tart össze. A dallam a ritmikája alapján egyfajta sarabande, amelynek egyébként nincsen szerepe a darab további részében. A megszokottaktól eltérően azonban nem a dallam a variáció alapja, hanem a 32 taktusos basszustéma, mely egyfajta ismétlődő basszusként (chaconne-ként) – helyenként apróbb módosításokkal persze – végigvonul a teljes művön. Háromféle variációtípus váltakozik, ezeknek alapját a nyitó Aria mutatja be, amely a variációk után eredeti formában újra visszatér a mű végén.

 Az Ariát 5*3 variációsor követi az első részben, majd 5* variációsor következik a második részben is, amit végül az ária visszatérése zár le. A variációkból az első mindig valamilyen, a táncszvitekből már ismert tánc, pl. polonéz, gigue, menüett. A második variáció egyfajta figuráció, virtuozitás, a harmadik pedig mindig egy kánon. A kánonok érdekessége, hogy a második szólam mindig a skála következő hangján kezdődik. Tehát a 3. variáció egy kutyaközönséges kánon, a 6. számú már egy szekund kánon, a 9-es egy terckánon, és így tovább. A 30. variáció azonban már nem kánon, hanem egy quodlibet. A quodlibet egy olyan bravúros szerkesztésmód, mely az ellenpont eszközeivel több, általában jól ismert dallamot köt össze. Mindenki ismeri gyermekkorából a "Már ébred a hajnal" dalocskát, mely szintén három dallamot fűz össze. Bach humorérzékét dicséri, hogy az általa kiválasztott két dallam szövege (Ich bin so lang nit bey dir g’west & Kraut und Rüben haben mich vertrieben, magyarul Oly rég nem voltam már nálad & Az összevisszaság / sok tennivaló elűzött innen) szinte megmagyarázza az Aria visszatérését, melytől az eddig megalkotott sok variáció eddig úgymond távol tartotta.

Mindezek mellett még rengeteg tréfát, csodát, zeneszerzői bravúrt tartogat számunkra a Goldberg-variációk, amiben Bach egy hozzá hasonló kvalitású zeneszerző lehetőségeiből sokmindent megmutat. Hallgassák meg ezt a kivételes művet, és fedezzék fel a hallgatása közben a bravúros fúgákat, a kánonok tükörfordítását, a dallamok szépségét és néha lejátszhatatlan sokaságát, mindazt, ami Bach számára egy könnyű ujj- és szellemi gyakorlat lehetett, ám a ma embere számára a világ nyolcadik csodája is lehetne.

A darabot a Duo Klavi Art, azaz Bizják Dóra és Zentai Károly tolmácsolásában hallgathatják meg.

Naša ponuka


Tasnádi IstvánA fajok eredete Nézőművészeti Kft. A színészek improvizációinak felhasználásával írta: Tasnádi István

Jordi Savall újra a Fesztiválzenekar élén! A régizene élő legendája ezúttal elemek és fúriák témái köré épített programját adja elő a BFZ 2011 óta működő, historikus hangszereken játszó barokk zenei együttesének közreműködésével.

Daphne du Maurier regénye alapján a Szegedi Szabadtéri Játékok önálló bemutatója

Tipy


Az iskolai év végéhez közeledve a Csillagszeműek különböző csoportjai két programmal várják a közönséget a Hagyományok Házában: 17 órától a…

A februári koncert után májusban Brahms újabb két magyar tánca, egy kihívást jelentő versenyműve és mélységeket megjáró szimfóniája kerül a…

Upozornenie! Časový limit na nákup čoskoro vyprší!
odhadovaný zostávajúci čas:
00:00

položka/y v košíku

celkom:


Váš časový limit na nákup vypršal. Prosím, znova vložte vstupenky do košíka.