Program


DOHNÁNYI/5 - RAVEL // CSAJKOVSZKIJ // FEJÉRVÁRI // BARÁTI - INGYENES ONLINE KONCERT

DOHNÁNYI/5 - RAVEL // CSAJKOVSZKIJ // FEJÉRVÁRI // BARÁTI - INGYENES ONLINE KONCERT

Ravel: Bolero
Ravel: G-dúr zongoraverseny
Csajkovszkij: VI. szimfónia

Fejérvári Zoltán – zongora
Vezényel: Baráti Kristóf

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Utolsó előadás dátuma: 2021. május 1. szombat, 19:30

A világhírű balett-táncosnő, Ida Rubinstein 1928-ban kereste fel Ravelt azzal, hogy hangszerelje meg számára Albéniz Iberia című zongoraciklusát. Szerzői jogi gondok miatt Ravel felajánlotta, hogy inkább ír egy saját darabot spanyolos hangvétellel. „Modern tánctétel, teljesen azonos dallammal, harmóniával és ritmussal, ez utóbbit a dob szüntelenül jelzi. A változatosság egyetlen eleme a zenekari crescendo alkalmazása” – így jellemezte tömören kompozícióját. A Bolerót még az év novemberében bemutatták, 1929-ben pedig már Toscanini is vezényelte. A Bolero azóta a világ legtöbbet játszott és legnépszerűbb klasszikus zeneműve lett, bizonyos számítások szerint átlag 15 percenként elhangzik valahol a földön.

Ravel G-dúr zongoraversenyét maga tervezte bemutatni, ám a túlzottnak bizonyult technikai követelmények miatt e tervéről végül lemondott – az 1932 januárjában tartott premieren a szólót Marguerite Long játszotta. A két művész ezután közép-európai turnéra indult, s így a G-dúr zongoraverseny április 18-án már Magyarországon is megszólalhatott, a pesti Vigadóban.

"Nézetem szerint egy concerto zenéje legyen vidám és csillogó, anélkül, hogy mélységre vagy drámai hatásra törekednék… Először Divertissement címet akartam adni a darabnak, majd meggondoltam magam, és úgy véltem, a concerto elnevezés az, amely világosan utal a zene jellegére. Bizonyos szempontból a versenymű rokona a Hegedűszonátának; néhány elemet a dzsesszből is kölcsönzött, de csak mértékkel…” Ravel egy angol újságíró kérésére jellemezte e szavakkal a G-dúr zongoraversenyt, a kutatók szerint azonban nem kell készpénznek vennünk a mű könnyed ürességét bizonygató mondatait. Ugyanis a zeneszerző már a tízes évek elején foglalkozott egy zongoraverseny megírásának gondolatával, melyben szülőföldjének, a később is majd minden nyáron felkeresett Pireneusok vidékének kívánt emléket állítani. A G-dúr zongoraverseny két szélső tétele e korai mű vázlatainak felhasználásával keletkezett, s így e zene talán mégiscsak többet jelenthetett Ravel számára puszta csillogó játéknál. A kissé később papírra vetett lassú tétel viszont, amennyire tudjuk, nem merít a korábbi tervből – ezt Ravel első életrajzírója és közeli barátja, Roland Manuel szerint Mozart klarinétötösének lassú tétele ihlette.

Koncertünket Csajkovszkij egyik utolsó kompozíciójával zárjuk. A VI. szimfónia bemutatója 1893. október 28-án, 9 nappal a szerző halála előtt volt. A mű ekkor, Szentpéterváron nem okozott különösebben nagy feltűnést, mérsékelt sikert aratott. Ám néhány nappal később, Csajkovszkij halála napján az emberek arról kezdtek már suttogni, hogy a szimfóniában a szerző saját halálát írta meg, s emiatt nem beszélt sohasem a mű programjáról. November 14-én Csajkovszkij emléke előtt tisztelgő koncertet rendeztek, melyen egyéb művei mellett a VI. szimfónia hangzott el. A koncert után írta Rimszkij-Korszakov: „Az ilyen történetekért az emberek valósággal bolondulnak. A közönségre az hatott, hogy a szimfónia komor hangulatú utolsó tételét kapcsolatba lehet hozni ilyen előérzetekkel. A nagyszerű kompozíció hamarosan híres, sőt divatos lett.” Csajkovszkij így ír művéről: „Ennek a szimfóniának formája sok újat nyújt, többek között a Finálé nem hangos Allegro, hanem ellenkezőleg, terjedelmes Adagio lesz. El sem képzeled, mennyire örülök, hogy tudok még dolgozni.” … „jól haladok, elégedett vagyok a tartalmával, a hangszerelésével már nem egészen. Nem lesz számomra meglepő, ha a szimfóniát lebecsmérlik vagy rosszul fogadják. Nem ez lesz az első ilyen tapasztalatom. De határozottan állítom, ez eddigi műveim közül a legjobb. Úgy szeretem, mint még soha egyiket sem.”

Ajánlatunk


A francia zene - akárcsak a francia konyha - kifinomultságáról híres, az ízek és a színek tökéletes összhangjáról, a részletek kidolgozottságáról. Igazi ínyencség.

A belga jazzélet színe-java mutatkozik be ezen a kétrészes estén. Hazája vezető big bandje, a Brussels Jazz Orchestra, legkiemelkedőbb gitárosa, Philip Catherine, eminens szaxofonosa, Bert Joris és legkarakteresebb énekese, David Linx egyesíti erőit, hogy egy, az Európai Hidak számára összeállított programmal nyűgözze le a közönséget.

A 60 perces angol nyelvű túrák mindennap háromszor (13:30, 15:00, 16:30) indulnak. Időszakosan olasz, francia, spanyol, német és magyar nyelvű túrák is elérhetőek. Jegyár: 9000 Ft Próbák ideje alatt a nézőtér nem látogatható. Előadások idején az épületlátogatás szünetel.

Ajánló


zenés családi roadmovie 10-től 100 éves korig

Brian Blade legendás amerikai jazzdobos (Chick Corea, Joshua Redman, Bill Frisell) Magyarországon is jól ismert, még popos körökben is az…

Koncertszerű operaelőadás három felvonásban, két szünettel, olasz nyelven

Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!